بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است-با الهام از کتاب در امدی برفرق تسنن-در باب مفهوم قیاس-تقریبا قیاس معادله سازی خاصی است -بیان شده است علل واقعی احکام شرع بدست اوردن از طریق عقل ومقیاس بنظر حقیر جامع نیست بیشتر شرایط کاربردی است عالمی فرمودند دو شرایط یکی اعداد ویکی زمان خاص الهی است بحث های شده است ولی درکل سر انها بیاننشده است اندکی گفته شده است من یک مثال بیاورم یک حدس است در روانشناسی میخواندیم مردان زنان براساس قیافه خود ومادرشان انتخاب میکنند وخانم ها باز براساس قیافه وخصوصیات پدراشان انتخاب میکنند چون انان به انها مانوس هستند هرکس خارج میرود بیشتر در مرحله اول باهم نژادی خود معاشرت دارد کم کم که مسلط شد توجه به دیگرنژادهادارد اول باید زبان خارجی ترجمه کند تابفهمد ولی کم کم مسلط میشودنیازی نیست- انس وعادت یک بحثی است بنام تداعی کردن- برای انکه یک کلمه ای یامطلبی که کمی بغرنج است در یاد فرد باقی بماند با کلمهای که تاحدی مفاهیم نزدیک باشند-گره بزنید فرض کنید فامیلی کسی را فرموش میکنید اسم ایشان محسن است میگوید که جناب اقای محسن رضایی رحمت ا لله علیه-باب عجیبی است در امریکا برای دکمه های هواپیما های جنگی از طریق تداعی تواستند یادگیری ودر حافظ ماندن هشتاددرصد کم کنند- مثلا دریک برد هواپیما انرابزرگ ساخته بودند ویک کلید درداخل سیب بودخوب اعراب بت پرست بود اگن که روحی درسنگ است که انروح رامیپرستند وبخشی از عبادت بت لمس ان ودرخواست از بت بود- جایگزین سنگ حجر الاسود است که فرشته ای دران است ودر قیامت افراد خوب وبدراجدا میکند و شفاعت خوبان میکند وبدانرا به جهنم میفرستد- قیاس دو نوع میشود- قیاس منصوص العله- قیاس یک اصل دارد ویک فرع دارد-منصوص یعنی نص دار نص درلغت سنگ خارا برای خانه بکار میرفته است که بسیار مستحکم است- اگر اصل وفرع مال شارع مقدس از شرع باشد یعنی شریعت یعنی دین ومذهب---پشس مسءله بصورت شرعی حل میشود مثال هرماهی که پولک دارد حلال است ماهی غزل ارا پولک دارد بس حلال است فرض کنید اب حوض یک سطل کمتراز کر باشدشرایط- اب قلیل دارد یعنی ظرف نجس از سه مرتبه به بالا پاک میشود حال ما دوسطل اب درحوض ریختیم اب کرشد صفات اب تغیر میکند یکبار در اب کر زدن کافی است این تحقیقات مانیست ما کاربردی دین رابکابردیم - طرح مال مانیست درکل ما خداوندمنان است-مطلب کمی مشکل تر کنم من از دانشگاه نیمساعت به اذان به اولین مسجدمیرسیدم یکی ا زعلمایی سادات نماز میخواند مسجدی بنام حاج عباس که کلا برادران اهل زرقان انراتاسیس کرده بودندوبرنامه های جالبی داشت مرید زیاد داشت-من یهحناب پیش نماز گفتم کی از اساتید بیان کردند به خارج میروید مسائل جنس خودر چگونه بافقه اسلام حل میکنید ایشان جواب دادن ان استاد رابهنزدمن بیاید تابگویم چگونه حل میشود ز ن باطل چناچه مایل باشد وباچول راضی شود حکم کنیزپیدامیکند چه بسا بتواند ایشان رامسلمان کند-این قیاس درست است اصل وفرع ان شرعی است-امااین معنای قیاس در فقه سنی نیست قیاس مستنبط العله- قیاس در فقه برداران سنی به اینمعنا است که اصل وفرع فقیه از روی عقل خود درست میکند چه دلیل داردکه خداوندمنان انرا قبول کند-جناب اقای عمر نسبت به ازدواج موقت فرمودند که دوخر است ومن هرکس انرا انجام دهد گردن میزنم این توصیف خداوندمنان گفته است ویا پیامبراکرم صلواته الله علیه واله والسلم فرمودند-برچه اساسی ایشان این عنوان ولقب راداده است یک موضوع فقهی است که باید خداوندمنان انرا بپذیرید- این نوع قیاس درمسائل دنیای قابل پذیرش است که بقول مولف محترم حتی درمسائل دنیای هم نسبی است یعنی است ظن اگر دو طرف مساوی باش تساوی داشته باشد قران درسوره بقر انرا ردکرده است خداست یاخدانیست باطل است فقط صن بیش از 98 درصد به یک حکم نزدیک که شرایط بسیارپچیده دارد که به ظن مفید به قطع= قطعیت- یا علم گفته میشود قیاس برادران شقوق زیادی پیدامیکند که همگی باطل است به کتاب درامدی برفرق تسنن بتالیف حضرت جناب افای مهدی فرمانیان رحمت الله علیه- مراجعه بکنید-